A táplálkozás alapjai

A folyadékfogyasztásról

A víz szinte az összes, a szervezetünkben lezajló élettani folyamatában részt vesz. Így például az emésztőenzimek termelődéséhez, az emésztéshez, a felszívódáshoz, a tápanyagszállításhoz, a testszövetek felépítéséhez és regenerációjához, a testhőmérséklet folyamatos fenntartásához, valamint az anyagcsere során keletkezett bomlástermékek kiválasztásához és a szervezetből való kiürítéséhez egyaránt vízre van szükségünk.

Az emberi élet és az összes élő szervezet alapvető "építőeleme" a víz, jól példázza ezt, hogy a víz hiányát sokkal kevesebb ideig tolerálja a szervezet, mint a szilárd ételét.  

A folyadékháztartásról

Átlagosan a felnőtt szervezet kb. 2,5-3 liter folyadékot vesz fel és veszít naponta.

A napi folyadékfelvétel és a folyadékleadás az alábbiakból tevődik össze:
•    folyadékszükségletünk legjelentősebb részét (kb. 1500 ml-t) folyadék formájában vesszük fel
•    körülbelül 800 ml folyadék a táplálékok szabad és kötött víztartalmából származik
•    a tápanyagok elégetésekor átlagosan 200 ml víz képződik.
•    a veséink által kiválasztott napi vizelet mennyisége kb. 1400 ml.
•    körülbelül 300 ml-t vesztünk a légzés folyamán
•    a bőrön keresztüli vízveszteségünk legalább 600 ml
•    a széklet víztartalma megközelítőleg 300 ml

Mikor borul fel ez az egyensúly?

Értelemszerűen egyrészt akkor, ha nem fogyasztunk elég folyadékot. A vese különböző betegségeiben az, hogy a vese nem tud koncentrálni, és az, hogy nem tud hígítani, egyaránt előfordulhat. Gyakran távozik nagy mennyiségű folyadék lázas állapotban párolgás hatására, ez különösen kisgyermekeknél, csecsemőknél veszélyes.

A gyomor-bélrendszer hurutja, illetve egyéb gyulladásos kórképei is gyakran fordulnak elő, ilyenkor szintén fontos odafigyelni a nagy mennyiségű vízvesztés miatt szükséges folyadékpótlásra. 

A fizikai munkavégzés során és a meleg környezetben is nagyon fontos odafigyelni a megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztására. Égések, beleértve a napégést is, jelentős mértékben fokozzák a bőrön keresztüli párologtatást a hámréteg egyensúlyának megbomlásával, ilyenkor gyakran szükség van intravénás folyadékpótlásra is. Kiemelendő a légúti égés, hiszen ez gyakran a kültakaró égésével jár együtt, ilyenkor a tüdőn keresztüli párologtatás is szignifikánsan fokozódik, folyadékpótlást téve szükségessé.

Fontos megemlíteni azt a jelenséget, mikor a szomjúságérzet nélküli folyadékfelvétel szándékosan a javasolt többszöröse. Ezt nagyon gyakran tapasztaljuk fogyókúrázók között, akik túlzott mértékű folyadék fogyasztása révén akarnak jóllakottság-érzetet elérni, ezáltal a bevitt kalóriákat csökkenteni. Ez a jelenség a szervezet víz- és ionháztartásának a felborulásához vezetve olyan mértékben hígítja a nátrium ion koncentrációját a szövetekben, hogy különböző panaszokat, tüneteket okozhat. Krónikus hyponatremia esetén a nátriumszint fokozatosan csökken, akár napokig is túl alacsony szinten van, a tünetek pedig mérsékeltek. Az akut nátriumszint-csökkenés hirtelen következi be, nagyon súlyos tünetekkel, agyduzzanattal, kómával és esetlegesen halállal jár.

Mikor igyunk és mit igyunk?

A folyadék felvételi igényünk legjobb "jelzőrendszere" a szomjúságérzetnek a kialakulása. A kisgyermekek és az idős emberek viszont sokkal kevésbé érzik a szomjúságot az átlag populációnál, ezért a szokásosnál gyakrabban kell őket folyadékkal kínálni a kiszáradás megelőzése érdekében. Azoknál, akik a napi folyadékszükségletüket nem fogyasztják el, "strigulázást" szoktak javasolni, azaz minden 2 dl-nyi víz elfogyasztása után húzzanak egy strigulát, ezáltal látva a nap során bevitt folyadék mennyiségét. Ilyen esetekben egy idő után a szervezet megtanítható a helyes mennyiségű folyadék bevitelére.

A folyadékszükséglet kielégítése elsősorban folyadékokkal - szénsavmentes ásványvízzel, szűrt csapvízzel - történjen. A gyümölcsleveket nem szokták javasolni fogyókúrázó pácienseinknek, hiszen rengeteg plusz kalóriát és gyakran adalékanyagokat tartalmaznak. A vitaminnal dúsított üdítőket is célszerű mellőzni, hiszen ezek nagy része nem hasznosul a szervezetben, viszont a vesét és az emésztőszervrendszert megterheli.

Közvetlenül evés előtt és után, illetve evés közben nem javasolt a folyadékfogyasztás, mert ez az emésztőnedvek hígulását és tökéletlen emésztést okoz.

Dr. Csuth Ágnes
Vital Balance Életmód Központ