A táplálkozás alapjai

Hogyan étkezzünk ősszel?

Az ősz gyakran együtt jár a plusz kilók megjelenésével, azonban ennek nem kellene így történnie.

Miért is kezdünk hízni, ha beköszönt az ősz?

Nincs motiváció. Előkerülnek a szekrényből a meleg, vastag ruhadarabok, melyek nemcsak melegítenek, de remek álcák is, így nem kell magunkból sokat mutatni, nincs meg az a rendszeres motiváció, mely arra sarkallna bennünket, hogy csinosan nézzünk ki.

Lassul a tempó, így az anyagcsere is. A pörgős nyári napok után hajlamosak vagyunk elkényelmesedni, nem járunk el sportolni, még sétálni sem, inkább behúzódunk a meleg szobába. A kevesebb mozgás miatt pedig természetesen kevesebb energiát égetünk el.

Nincsenek friss gyümölcsök, zöldségek. Helyette itt a szintén finom, de kalóriadús sütőtök, sült burgonya, gesztenye.

Mit tegyünk?

Ne adjuk át magunkat az őszi lustálkodásnak, hisz a mozgás endorfinokat szabadít fel, tehát még a kedvünk is jobb lesz, ha egy kis sportot iktatunk be hétköznapjainkba, és nem édességekkel próbáljuk meg örömhormonjaink szintjét emelni. A legjobbak ilyenkor a társas sportok, hisz közösségformáló hatásuk is van, és emellett még az egészséges életmódot is szolgálják. Természetesen ez az évszak sem kivétel az alól, hogy a nem megerőltető, de kissé gyors tempójú séta a legideálisabb mozgásforma.

Mik azok a probiotikumok?

A probiotikumok olyan készítmények, melyek élő, a gyomor-bél traktus szempontjából fontos és meghatározó mikroorganizmusokat (leginkább Lactobacillusok és Bifidobacteriumok) megfelelő számban tartalmaznak és ezek fiziológiásan kedvező hatást fejtenek ki az emberi szervezetben szájon át történő alkalmazásukat követően.

Próbáljunk meg ősszel is egészségesen táplálkozni. Bár nincsenek idényzöldségek és gyümölcsök, de remek vitamindús étel készíthető a répából, a karalábéból, a káposztából, a petrezselyemből is. A konzerv zöldségeket kerüljük, hiszen számos mesterséges aromát, ízfokozót, sót tartalmaznak, helyette friss zöldségek és gyümölcsök hiányában inkább a fagyasztott zöldségeket és gyümölcsöket részesítsük előnyben. A mirelit ételeket se főzzük sokáig, inkább pároljuk, ha már a vitamintartalmuk nem maradt meg, legalább a rosttartalmuk ne menjen tönkre.

Kezdjünk vitaminkészítményeket fogyasztani az immunrendszer erősítése céljából, de mindig figyeljünk oda arra, hogy természetes formában vigyük be azokat szervezetünkbe.

Mindig fogyasszunk bőven folyadékot, de ne csábuljunk el a forró, édes italok felé, hiszen ezek számos fölös kalóriát tartalmaznak.

Fogyasszunk bőven pre- és probiotikumokat, ezek által a bélflóra egyensúlya biztosítva van.

Dr. Csuth Ágnes
Vital Balance Életmód Központ