A táplálkozás alapjai

Koleszterin

A koleszterin a köztudatban szinte csak rossz tulajdonságai miatt vált ismertté, de a teljességhez az is hozzátartozik, hogy nagyon fontos a szervezet számára, ugyanis például létfontosságú eleme a sejthártyának, bizonyos hormonok, vitaminok, epesavak építőköve. A magas koleszterinszint azonban káros a szervezet számára.

A koleszterint egyrészt a máj termeli, másrészt az elfogyasztott táplálékkal kerül a szervezetünkbe. A koleszterinszint mérsékléséhez ezért alapvető fontosságú az étkezési szokások helyes kialakítása.

Koleszterin

Telítetlen zsírsav-tartalmú ételek (növényi olajok, pl. olíva, szezám, szója, napraforgó, repce) fogyasztása javasolt, viszont a telített zsírokat jobb kihagyni az étrendünkből. A telített zsírok közül a legismertebb az állati zsírok csoportja, de néhány növényi zsír, pl. kókuszolaj, mogyoróvaj, kakaóvaj, pálma olaj is ide tartozik, ezek főleg az édességekben vannak jelen.

Az első lépések

Ha magas koleszterinszintet mértek Önnél, első lépésként az alábbiakat teheti a koleszterinszint csökkentéséért:
1. bevitt koleszterin minimalizálása
2. rostfogyasztás növelése
3. növényi eredetű zsiradékok fogyasztása az állati eredetűek helyett
4. transz zsírsavak bevitelének csökkentése

A telített zsíroktól is ártalmasabbak a szervezetre, különösen a szív- és érrendszerre az úgynevezett transz-zsírok, melyek olcsó növényi olajok hidrogénnel történő telítésével keletkeznek, ilyenkor a kevésbé ártalmas telítetlen olajból kifejezetten káros telített zsírt képeznek mesterséges úton.

Az utóbbi időben egyre több tanulmány igazolta a transz-zsírok káros hatásait, ezért javasolt odafigyelni arra, hogy a transz-zsírokat tartalmazó élelmiszereket iktassuk ki étrendünkből, így egyes margarinokat, az iparilag előállított teasüteményeket, pékárukat, a gyorséttermi olajban sült ételeket, a chipseket. (Amennyiben telítetlen zsírsavakban gazdag egy élelmiszer, az gyakran fel is van tüntetve a csomagoláson. Érdemes elolvasni!)

A vörös húsokat (sertés, marha, bárány) kerüljük, helyette fehér húsokat fogyasszunk (szárnyas, hal). Az összetett szénhidrátok (tészta, rizs, burgonya), magas rosttartalmú ételek is segítenek a koleszterinszint csökkentésében. Túlsúlyosak esetében minden esetben javasolt a diéta, akkor is, ha a koleszterin szintje nem sokkal magasabb a határértéknél.

Fontos kiemelni, hogy a koleszterin- és egyéb lipidszintet rendszeresen kontrollálja a háziorvos vagy a gondozó belgyógyász. Magas koleszterinszint esetén a gyógyszeres kezelés mellett életmódváltás is szükséges, anélkül a legjobb terápia is hatástalan hosszú távon. A rendszeres orvosi kontroll a potenciálisan kialakuló társbetegségek ellenőrzése miatt is alapvető fontosságú.

Dr. Boros Miklós
Vital Balance Életmód Központ