Betegségek és elhízás
Táplálkozás és béldaganatok
|
A zsírokban és vörös húsokban bővelkedő étrend az egyik fő rizikófaktora a colorectális (vastagbél- és végbél-) daganatok kialakulásának. Több feltételezett mechanizmus is létezik. Valószínű az egyik ok az, hogy a húsok főzése során rákkeltő anyagok (heterociklikus aminok, aromás hydrocarbonok) képződnek. A feldolgozott húsok nagy mennyiségben tartalmaznak nitriteket és nitrátokat, melyek a húsokban lévő fehérjékkel és hemmel (a mioglobin és a hemoglobin része) mutagén nitrózaminok képződéséhez vezetnek. A vörös húsok kiváló vasforrások, ez is növeli a daganatok kialakulásának rizikóját, hiszen a bélrendszeren belül pro-oxidánsként szerepel a vas. Állatkísérletek azt az összefüggést vetették fel, hogy a vörös húsokból felszabaduló hem közvetlenül károsítja a vastagbél nyálkahártyáját, ezzel szemben a hemben szegény szárnyas húsok fogyasztása nem hozható összefüggésbe a colorectális daganatok kialakulásával. Pontosan megbecsülni nehéz feladat, hogy adott mennyiségű hús fogyasztásakor milyen mértékben zajlanak le a fenti folyamatok. A könnyen felszívódó szénhidrátok hatásaA nem-inzulin dependens diabétesz és a colorectális daganatok földrajzi megoszlása nagy hasonlóságot mutat. A kapcsolatra az lehet a magyarázat, hogy a folyamatosan magas könnyen felszívódó szénhidrát-bevitel által okozott folyamatosan magas vércukor és inzulinszint a colorectális daganatok kialakulásának promotereként hat. A rostfogyasztás hatásaiA megfigyelést alátámasztja az a tény, hogy Afrika és Ázsia bizonyos népcsoportjaiban nagyon alacsony a colorectális daganatok és más betegségek előfordulásnak aránya, és ezek a népcsoportok rendkívül magas, nem emészthető rosttartalmú ételeket fogyasztanak. Ezekből a rostokból a vastagbél baktériumflórája rövid szénláncú zsírsavakat állít elő (propionát, butirát). A butirát egyrészt a vastagbél hámsejtjeinek energiaforrása, másrészt csökkenti a sejtszaporodás mértékét, segíti a sejtek differeciálódását és segíti az apoptózist (programozott sejthalál), ezáltal a tumoros folyamatok kialakulását gátolja. Ezek a hatások eddig in vitro, laboratóriumi körülmények között lettek bebizonyítva. Zöldségek és gyümölcsök hatásaEddig nem igazolódott egyértelműen a zöldség- és gyümölcsfogyasztás védő hatása, bár több tanulmány is igazolta ezek gyenge védő hatását, de a mai napig nem bizonyították be, hogy a gyümölcs- és zöldségfogyasztás egyértelműen csökkentené a colorectális daganatok kialakulásának esélyét. Többszörösen telítetlen zsírsavakNéhány prospektív vizsgálat igazolta a halfogyasztás védő szerepét a colorectális daganatok kialakulásával szemben, de egyelőre az eredmények nem egyértelműek. Bár nem sikerült eddig szignifikáns összefüggést bizonyítani a többszörösen telítetlen zsírok fogyasztása és a colorectális daganatok kialakulása között, de egyre több eredmény látott napvilágot a témával kapcsolatban. Valószínűnek látszik az a mechanizmus a védő szerep igazolására, hogy a halakban jelen lévő többszörösen telítetlen zsírsavak csökkentik a gyulladáskeltő eikozanoidok termelődését és gátolják a COX-2 enzim működését, ezáltal antikarcinogén hatást fejtenek ki. Dr. Csuth Ágnes Vital Balance Életmód Központ |


