Diéta, kúrák

Atkins diéta

Atkins diétaAz Atkins-diéta lényege, hogy táplálkozásunk alappillérei (a szénhidrátok) helyett a fehérjéket és a zsírokat részesíti előnyben.

Míg az egészséges táplálkozás alapelvei szerint a napi ideális tápanyagelosztás 55% szénhidrát, 15% fehérje, 30% zsír lenne, addig egy Atkins kúra alatt az első időszakban maximum 20g szénhidrát fogyasztása a megengedett, ami értelemszerűen magával vonja a fehérje és a zsír aránytalanul nagy bevitelét.

Ez a szénhidrát mennyiség egy 1400 kcal-át tartalmazó, energiaszegény étrendnek is csak megközelítőleg 6%-át adja. A diéta későbbi szakaszában ugyan emelhető 10g-al hetente a szénhidrátbevitel, egészen addig, amíg meg nem áll a fogyás, ez azonban még mindig elmarad az ajánlottól.

A diéta hátrányai

A túlzott zsírbevitel hátránya, hogy növeli a szív-érrendszeri megbetegedések kockázatát. Az elfogyasztott zsír lebontása során keletkező ketontestek (pl. aceton) megjelennek a vizeletben, valamint kellemetlen szájszagot okoznak. A fehérje bomlástermékek pedig a vese túlterhelése révén annak károsodását okozzák.

Az Atkins diétáról

Az Atkins-diéta már közel 35 éve létezik, habár csak akkor lett szélesebb körben is ismert, amikor a világsajtó állandóan arról írt, hogy Jennifer Aniston ezt a diétát kezdte alkalmazni. A diétát Dr. Robert Atkins találta fel az 1970-es években, és inkább életmódváltásként, mint diétaként hirdette, így bőven talált mind hűséges követőket, mind pedig ellenzőket.

A szénhidrát szegény étrendnek is vannak – nem is jelentéktelen – káros hatásai. Többek között: zavart okoz az izomműködésben, nőknél csökkenhet a fogamzás, valamint nincs biztosítva az agy számára a kizárólagos energiaforrása: a glükóz.

Általános tévhit a köztudatban, hogy szénhidrátszegény étrend mellett nagyobb mértékű lehet a fogyás, mint zsírszegény étrend mellett. Látszólag ezt igazolja az is, hogy az Atkins-diétát követőknél, gyors, látványos fogyás tapasztalható. Ennek oka, hogy szénhidrát hiányában  szervezetünk a zsírt hasznosítja, ha energiára van szüksége. Ha viszont étkezéseink során a zsírok mennyiségét csökkentjük, az az összenergia csökkenésében jobban meg fog mutatkozni, mint ha a szénhidrátokat csökkentenénk, ugyanis 1g zsír 9 kcal energiát szolgáltat, míg 1g szénhidrát csak 4 kcal-t.

Ideális lenne, ha a fogyni vágyók, nem drasztikus módszerekhez folyamodnának, hanem személyre szabott, meghatározott tápanyagtartalmú étrendet követnének.

DE OEC Dietetikai Szolgálat − Tóth Krisztina