Diéta, kúrák

Lúgosító diéta

A Robert Young nevével fémjelzett elmélet szerint számtalan betegség, köztük a diabétesz, a rák, az elhízás, a szívbetegség, a lupus, a köszvény és az ízületi gyulladások hátterében szervezetünk elsavasodása áll. Young szerint a szervezet vegyhatása elsősorban a lúgosító diétával állítható helyre.
 
A valóságban szervezetünk pH-értékét kifinomult szabályozó mechanizmusok tartják egyensúlyban. Vérünk pH 7,2-7,4 közti kémhatását elsősorban az ún. puffer rendszerek − a tüdőn keresztül történő gázcsere, valamint a vese kiválasztó funkciói tartják fenn. Végstádiumú veseelégtelenségben, légzési elégtelenségben, vagy fokozott savvesztés (hányás) hatására, illetve diabéteszes ketoacidózisban valóban előfordul a savbázis egyensúly felborulása, az ilyen esetek azonnali kórházi ellátásra szorulnak.

Lúgosító kúra

Normális körülmények között jelentékeny savasító hatása pl. egy-egy fokozott intenzitású edzésnek lehet, a széndioxid és a tejsav felszaporodása révén. A szervezet ezt is képes gond nélkül kompenzálni. Noha egyes tápanyagok lebontásakor keletkeznek savas kémhatású végtermékek is, ezek egyéb bomlástermékekkel együtt rövid időn belül a vizelettel távoznak. Így a táplálkozás - akár egy lúgosító kúra - a szervezet vegyhatásán gyakorlatilag semmit, vagy csak igen keveset változtathat. (Tulajdonképpen gyorsabb és biztosabb eredményt érhetünk el, ha kicsit intenzívebben kezdünk lélegezni.)
 
Milyen tüneteket okoz az elsavasodás?

Fejfájás
Rossz közérzet
Fáradékonyság
Kimerültség
Nyugtalanság
Idegesség
Ellenállóképesség csökkenése
Ízületi problémák
Haj,- bőr elváltozások

Robert Young az élelmiszereket táplálkozás-élettani hatásaik alapján a következőképpen rendszerezi: savasít a magas fehérjetartalmú húsok, sajtok, tojás, hüvelyesek, gabonafélék, édességek, a dió, és a vaj fogyasztása. Semleges hatásúak a növényi olajok. Lúgosító hatású a legtöbb zöldségféle, gyümölcs, a tejsavó, kakaó, kávé, tea, fehérbor, vörösbor, sör, lekvár, méz, cukor, margarin.
 
A lúgosító diéta hatékonyságának titkát az egészséges táplálkozás alapelvei közül elcsent, teljesen új magyarázattal ellátott momentumok jelentik. Vagyis egy lúgosító kúra alatt azért hagyunk fel a sokunkra jellemző extrém mértékű húsfogyasztással, azért csökkentjük a sütemények, torták, finomlisztből készült pékáruk, tészták fogyasztását, mert az savasít; ugyanakkor azért növeljük a legtöbb zöldség- és gyümölcs bevitelét, "mert az lúgosít". Ha ehhez tartjuk magunkat, valójában az úgynevezett üres kalóriák és a túlzott fehérje bevitelét csökkentjük, miközben mi a pH-ra gondolunk.
 
Mindemellett a lúgosító diéták nem számolnak például az étrend egyes vitamin- és ásványi anyag, rost-, só- és cukortartalmával, a rendszeres étkezések jelentőségével, a változatossággal, további számtalan szemponttal, és egyéni kívánalmakkal, amit egy dietetikus figyelembe vesz az étrend megtervezésénél. Így a lúgosító étrend szabályrendszerén belül is összeállítható teljesen helytelen, egészségtelen diéta is, ha nem szakértőre bízzuk a feladatot.

DE OEC Dietetikai Szolgálat − Csapó Melinda