Fitness

FitnesszNem mindegy, melyik mozgásformát választjuk!

A fogyókúrának és az életmódváltásnak fontos része a fizikai aktivitás. Nem mindegy azonban, hogy hogyan mozgunk! A rosszul megválasztott sportolással sokan kifejezetten ártanak szervezetüknek.

Sokan konditerembe járnak, aerobicoznak, csapatsportokat űznek heti egy-két alkalommal, ezektől remélve a testsúly és a fittség megőrzését vagy a testsúlycsökkenést. Kevesen tudják, hogy ezzel szervezetüknek kifejezetten ártanak, hiszen a kevés terheléshez szokott szervezetet a heti pár alkalom során annyira igénybe veszik, hogy az edzetlen ízületek, izmok könnyen megsérülnek, károsodnak. Sajnos Magyarországon szinte népbetegségnek számít a térdízületi arthrosis. Ennek két gyakori oka az elhízás és nem megfelelően megválasztott terhelés.

Másik negatív hatása a ritkán végzett erőteljes fizikai aktivitásnak az anaerob anyagcsere. Elhízottak esetén, ha nem megfelelően választják meg a fizikai aktivitást és szervezetüket túlterhelik, a kedvező hatások helyett a szervezet anaerob anyagcsere során a szénhidrát raktárait üríti ki a zsírban raktározott energia helyett, így a zsírtömeg nem ég el.

Gyaloglással a fogyásért
Számos ajánlás és javaslat olvasható, hogy mi legyen ez a fizikai aktivitás. Rekreációval, elhízás tudománnyal foglalkozó szakemberek egybehangzó véleménye szerint a legideálisabb mozgásforma heti 5 napon fél-egy órás gyaloglás. A fizikai kondíció javulásával a gyaloglás tempója fokozható.

A gyaloglás kevésbé terheli az ízületeket, mint a futás. Futás, vagy nem megfelelően megválasztott terhelés kondicionáló teremben hirtelen vérnyomás-emelkedést is okozhat, így a várt kellemes érzés helyett a vérnyomás-emelkedés, a jelentősen megemelkedett pulzus kellemetlen hatásait fogják érezni.
Gyaloglás esetén ezzel szemben hosszútávon vérnyomáscsökkenést és a vércukorháztartás rendezését lehet elérni - ezt bizonyították magyar kutatók 400 elhízott beteg bevonásával végzett tanulmány során. A gyaloglás másik előnyös hatása a jelentős és tartós testsúlycsökkenés.

Úszás, kerékpár vagy gyaloglás?
Az úszást és kerékpározást is gyakran javasolják, mint fizikai aktivitás. Mindkettőnél olcsóbb és könnyebben elérhető a gyaloglás. A fogyni vágyok jelentős része testsúlya és ízületi panaszai miatt nem tud kerékpározni, míg az úszásnál kiemelten fontos, hogy szabályosan történjen. Az önkéntesen módosított úszási stílusok - például mellúszásnál a fej helytelen kiemelése és a nyak túlzott hátraszegése - a gerincet terhelhetik.

Elhízottak, szív- és érrendszeri betegségben, mozgásszervi betegségekben szenvedők esetén javasolt, hogy mielőtt fizikai aktivitásba kezdenek, egy általános állapotfelmérésre jelentkezzenek családorvosuknál vagy életmód tanácsadással foglalkozó szakembernél, valamint a későbbiekben rendszeres kontrollvizsgálatokon vegyenek részt.

Dr. Boros Miklós − Vital Balance Életmód Központ